Spelutvecklaren Toca Boca fyller 10 år och firar med att bland annat lansera Toca Days™ – en digital lekplats där barn tillsammans kan upptäcka en hel värld inspirerad av allt möjligt (och omöjligt) som kan hända i vardagen.
För ett decennium sedan lanserades appen Toca Tea Party™ och sedan dess har den svenska spelstudion Toca Boca™ lanserat totalt 46 appar som genererat fler än 444 miljoner nedladdningar på 238 marknader.
Numera är Toca Boca det ledande varumärket på App Store® för mobilspel för barn, enligt spelföretaget.
Spelen från Toca Boca utgår från lekens inneboende kraft
De spel som Toca Boca utvecklar syftar till att ge barn friheten att uttrycka sig själva utan rätt eller fel, och omfamnar mångfald och det udda.
– Det började med en idé om att vi ville skapa en digital lekplats som möjliggör den fria leken och att bara hänga med kompisar. Fantastiska saker händer när du inte fokuserar på tävlan eller mål som så ofta är fallet i spel, berättar äger Toca Bocas grundare Emil Ovemar.
Han utvecklar:
– När vi utvecklar Toca Bocas appar är vi alltid inriktade på att skapa en inkluderande plats där barn ska kunna engagera sig i fantasifull lek. Oavsett vem du är, ska du känna dig välkommen och representerad i våra produkter.
Lanserar multiplayer-spelet Toca Days
Toca Days är studions första multiplayer-spel. Med sin avatar kommer barnen att tillsammans med andra spelare kunna upptäcka en tredimensionell värld där vardagliga saker plötsligt kan bli både roligare och mer skruvade. Spelet är anpassat för barn i åldern 7-14 år, och barn i målgruppen är med under utvecklingen av spelet.
– Mobilspel är det snabbast växande segmentet inom spelindustrin och utgör 38 procent av den totala spelmarknaden, säger Fredrik Löving, President of Digital Games på Spin Master och VD för Toca Boca.
Han fortsätter:
– Digital lek och spelande är en stor del av barns liv idag, där vi ser oss spela en viktig roll i att vara med och skapa meningsfulla och utvecklande upplevelser för dem. ”Games as a Service” är något vi tror på, med fullt fokus på att utveckla banbrytande och innovativa spel som är byggda med eftertanke och älskade av barn, samtidigt som vi har föräldrarnas förtroende, avslutar Fredrik Löving.
Stort intresse för spelen under 2020
Toca Bocas nu 40 miljoner aktiva spelare per månad är mer än en fördubbling jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. Det allra mest populära spelet, Toca Life World™, har haft en enastående utveckling med 87 miljoner nedladdningar och 30 miljoner aktiva spelare.
– Spin Masters djupgående erfarenheter och insikter kring barn och lek när det gäller såväl leksaker, underhållning som digitala spel, förser oss med ett unikt perspektiv som kommer att fortsätta guida och inspirera oss när vi expanderar vår digitala närvaro globalt, säger Ronnen Harary, Spin Masters medgrundare och Co-Chief Executive Officer.
Toca Days har en planerad lansering under fjärde kvartalet 2021 på iOS och Android, och kommer i framtiden även att stödja samtidigt spelande över olika plattformar.